Na czym polega YouTube marketing?
Wideo to jedna z najlepszych i najskuteczniejszych form promocji firmy czy produktu. Za sprawą filmików można atrakcyjnie przedstawić swój produkt, można nawiązać relacje z klientami, zbudować sobie pozycję eksperta czy też podzielić się wiedzą i umiejętnościami. Największym miejscem do gromadzenia filmów jest serwis YouTube. Można tam znaleźć filmiki na każdy temat, nic więc dziwnego, że YouTube marketing staje się coraz istotniejszym elementem promocji firmy.
Dlaczego warto inwestować w YouTube marketing
YouTube to druga zaraz po Google największa wyszukiwarka na świecie. Miesięcznie stronę odwiedza grubo ponad miliard użytkowników. Potencjał na YouTube marketing jest więc ogromny. Często niewielkim nakładem pracy możemy uzyskać zaskakujące wyniki. Nie musisz mieć super drogiego i profesjonalnego sprzętu do nagrywania – na YouTubie liczy się przede wszystkim pomysł.
Co publikować na YouTube?
Na YouTubie znaleźć można praktycznie wszystko. W marketingu na YouTube sprawdzają się filmiki, w których tłumaczy się sposób działania produktu oraz przekazuje wskazówki „jak to zrobić”. Bardzo dobry efekt dają filmiki w stylu metamorfozy przed i po. Na firmowym kanale YouTube warto też zamieszczać wideo ukazujące biuro i pracowników w trakcie pracy, relacje ze szkoleń czy konferencji, a także publikować referencje od klientów. YouTube to także odpowiednie miejsce, by odpowiadać odbiorcom na najczęściej zadawane pytania.
5 praktycznych wskazówek na YouTube marketing
Myślisz, że wideo z dobrym pomysłem obroni się samo? Niestety nie. Nie wystarczy wrzucić filmik – trzeba go odpowiednio zoptymalizować. Przedstawiamy kilka najważniejszych rad na skuteczny YouTube marketing.
Słowa kluczowe w opisie wideo
Filmik musi mieć odpowiednią nazwę z frazą kluczową. Najłatwiej postawić się w roli szukającego. Co Ty byś wpisał, żeby znaleźć przydatną informację? Na YouTube najczęściej użytkownicy pytają jak coś zrobić, np. „Jak prowadzić efektywny YouTube marketing?”. W nazwie filmiku raczej nie sprawdzą się standardowe CTA (call to action) typu: „zobacz, sprawdź, utwórz”. YouTube nie różni się za bardzo od Google, dlatego im więcej słów kluczowych uda Ci się zamieścić w tytule wideo, opisie i w tagach, tym lepiej. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku – zbyt agresywne i bezmyślne napychanie tekstu frazami kluczowymi obróci się przeciwko Tobie. Pamiętaj też, że nazwa pliku wideo również powinna zawierać słowo kluczowe. Najprościej nazwać plik tak jak tytuł filmu. Przy krótkim filmiku możesz również umieścić transkrypcję w opisie. Będzie to użyteczne dla osób, oglądających wideo bez dźwięku, ale dodatkowo będzie stanowić wsparcie w pozycjonowaniu.
Aktualizuj i odpowiadaj na komentarze
Nie możesz pozostawić kanału samemu sobie, ważne są regularne poprawki i aktualizacje. Nie poleca się też wrzucania kilku filmików na raz, żeby „mieć z głowy”. W YouTube marketingu liczy się systematyczność, dlatego lepiej rozplanować publikację posiadanych materiałów wideo. Istotne także, by budować z odbiorcami relację. Dlatego koniecznie odpowiadaj na komentarze, ale także wypowiadaj się pod innym filmami. Dzięki temu wzrasta szansa, że ludzie dotrą stamtąd na Twój kanał.
Twórz Playlisty
YouTube daje możliwość dodawania ulubionych filmów do własnych Playlist. Można tam pogrupować wideo tematycznie, od najpopularniejszych poprzez najbardziej wartościowe dla użytkowników. Budowanie Playlist pomaga odbiorcom znaleźć Twoje filmy i tym samym zwiększyć zasięgi Twojego kanału.
YouTube marketing a linki
Zasady obowiązujące przy pozycjonowaniu stron sprawdzają się również w przypadku filmików na YouTube. Umieszczaj więc linki do swoich filmów na innych stronach, na Facebooku czy pozostałych kanałach social media. Warto zdobyć jak najwięcej linków z zewnątrz. Pamiętaj też, aby pod każdym swoim wideo dodawać link do strony www swojej firmy, numer telefonu i mail kontaktowy. Pozwól użytkownikom nawiązać z Tobą kontakt.
Spójność kanału YouTube
Na Twoim kanale YouTube wszystko powinno być ze sobą spójne. Nie zapomnij więc o odpowiednim logo i dopasowanym tle. Dobieraj kolorystykę tak, by współgrała z innymi materiałami, których używasz, takich jak strona www czy wizytówki.
YouTube marketing niesie ogromny potencjał, ale tylko pod warunkiem, że właściwie się za to zabierzemy. Aż szkoda nie wykorzystać wszystkich możliwości, które oferuje druga największa wyszukiwarka na świecie.